סגור

מצא עורך דין :

קטגוריה
תחום עיסוק
בחר איזור
בחר עיר

בנים ממשיכים למה יש כאלו שלא?

כפי שתוהה כבר הכותרת של המאמר- "מיהו הבן הממשיך?" האם יש "בנים מפסיקים?" מה המשמעות המשפטית של המינוח?

בנים ממשיכים למה יש כאלו שלא?
30/12/2013 | 10:45 | מאת: מערכת אתר iLaw |
ובכן, בנים ממשיכים הם מי שהוריהם (בעודם בחיים) מינו אותם להיות מי שיקבלו לידיהם את המשק החקלאי (של ההורים) וינהלו אותו לאחר מות ההורים. כלומר, המינוח "בן ממשיך" רלוונטי רק לעניין בעלי משק חקלאי המשתייכים לאגודות שיתופיות.
 
 
 
 
 
 

מה יש פה לדון? עניין ככל צוואה או ירושה, מה כל כך מיוחד דווקא בבנים ממשיכים?

 
מחד, זו אכן אמירה נכונה ואולם, עובדה היא כי תקנות אגודות שיתופיות מסדירות באופן נפרד את שאלת הבנים ממשיכים ומינוים וכן כי בית המשפט עוסק באופן תדיר בשאלת הבנים הממשיכים.
 
מקרה מפורסם שנידון בפסיקה בשנים האחרונות (מקרה די נפוץ) שאל למעשה את השאלה- מי מקבל לידיו את המשק החקלאי של ההורים לאחר מותם?- היורש או ה"בן הממשיך"? ובמקרה שמיד נביא, נסו לא להתבלבל- ה"בן הממשיך" הוא בעצם אישה (אין לכך מינוח בלשון נקבה, יסלחו לנו קוראינו הפמיניסטיים)
 
מדובר בהורים להם 7 ילדים ומשק חקלאי במושב. עם מותו של האב- כל הזכויות עברו לאם. היא מינתה את אחד מבניה ואשתו בתור "בנים ממשיכים" והודיעה על כך כנדרש בתקנות אגודות שיתופיות לאגודה. רק מה, בצער, לפני שהספיקו להשלים את הליך הרישום מת הבן שיועד להיות "בן ממשיך" ולכן האם מינתה את אשתו ל"בן ממשיך" והשלימה את הרישום כנדרש בתקנות.
 

מה קרה לאחר מכן?

 
חלפה שנה ובצוואתה של האם היא ציוותה את רכושה (לרבות המשק) לבנות שלה וניסתה לפנות לבית המשפט בבקשה לבטל את מינויה של אשת הבן המנוח ל"בן ממשיך". ההליך המשפטי הסתיים בפשרה לפיה כלתה של האם המשיכה לגור במשק החקלאי במושב ולעניין זכויותיה כ"בת\בת ממשיך" לא נסדר ההליך סופית.
 
חלף זמן ובצער נפטרה האם. בנותיה פנו לבית המשפט בבקשה לקבל צו לסילוק אשתו של אחיהם המנוח מהמשק וכן ביקשו מבית המשפט כי יכיר בזכותן מכוח צוואה במשק החקלאי.
 
טענותיהן המשפטיות היו בעיקר כי אימן לא הבינה על מה היא חותמת כאשר הסכימה להעביר לכלתה את הזכויות כ"בן ממשיך". לעומתן טענה אשת האח המנוח כי זכויות הבנות מכוח צוואה- כבודן במקומן מונח ואולם, זכויותיה מכוח הוראות "בנים ממשיכים" מנותקות מכך משפטית ולא מושפעות מהצוואה המאוחרת יותר.
 
בית המשפט קיבל את עמד אשת הבן המנוח וזכויותיה כ"בת\בן ממשיך". התוצאה: "בנים ממשיכים" גוברים על ירושה. והתוצאה המעשית: אשת הבן המנוח קיבלה את הזכויות במשק החקלאי ולא הבנות של בני הזוג שהיו בעליו ומייסדיו.
 

ומה הלקח?

 
כמו בכל התחייבות משפטית או העברת זכויות משפטיות- גם העברת זכויות "בנים ממשיכים" יש לבצע בכובד ראש. חשוב לזכור את התוצאות העתידיות. בנוסף, פסק הדין מלמד כי עריכתה של ירושה מאוחרת יותר בזמן לא תבטל את הזכויות המועברות מכוח "בנים ממשיכים".
 
תשומת ליבם של הקוראים לכך כי לא לחינם ייעד המחוקק שתי הוראות חקיקה נפרדות לעניין ירושה ולעניין "בנים ממשיכים". לכן, אם אתם בעלי משק חקלאי שימו לב כי לעניין העברת הזכויות בו- יחולו הוראות תקנות אגודות שיתופיות.

 

נכתב על-ידי: מערכת האתר

שאלות על המאמר? מוזמנים לשאול בפורום דיני מקרקעין

 

שאל בפורום

מענה משפטי מקצועי ומהיר, קבלו תשובות בדוא”ל ללא עיכוב