סגור

מצא עורך דין :

קטגוריה
תחום עיסוק
בחר איזור
בחר עיר

כלל הסמכות הנמשכת- גירושין וילדים

מה קורה עם הילדים לאחר הגירושין? כיצד תתבצע המשמורת על הילדים? מהי עמדתו של החוק? ומתי הילדים רשאיים להגיש תביעה עצמאית?

כלל הסמכות הנמשכת- גירושין וילדים
05/02/2014 | 08:40 | מאת: מערכת אתר iLaw |
להבדיל ממרבית ענפי המשפט בהם פסיקתו של בית-המשפט היא סופית, ישנם שני תחומים בדיני המשפחה בהם פסיקתו של של בית-המשפט היא לעולם לא סופית: פסיקה בענייני משמורת הילדים לאחר הגירושין ופסיקה בענייני מזונות הילדים שנידונה במסגרת הליך הגירושין.
 
יש להדגיש כי הכוונה בדיוני המשמרות בגירושין, במקרה זה היא לא רק במובן הצר אלא בכל הקשור לילדים: היכן ילמדו, לאילו חוגים ילכו, מה יהיו הסגרי הראייה של ההורים על הילדים לאחר הגירושין ועוד.
 
 
כלומר, אם בית-המשפט פסק כי הילדים יהיו אצל אמא אחרי הגירושין ויראו את אבא פעמיים בשבוע, זו "לא חתונה\משמורת קתולית"- תמיד ניתן לחזור ולדון בהסדר זה בבית-המשפט.
 
בדומה, אם קבע בית-המשפט כי לאחר הליך הגירושין האב ישלם סכום מסוים עבור מזונות ילדים, תמיד ניתן יהיה לחזור ולדון בסכום (אם האב ירד מנכסיו או לחלופין התעשר ועוד).
 
מדוע? עקרון טובת הילד הוא המנחה את הדיון הנוגעים למקומם של הילדים בגירושין ואחריהם וברורה ההבנה כי נסיבות החיים משתנות תדיר.
 

ברגע שהשתנו הנסיבות ורוצים להעביר משמורת לאן פונים?

 
כעיקרון, כלל הסמכות הנמשכת אומר שאני אמורה לפנות לאותה ערכאה שנתנה את הפסיקה המקורית. ככל שמדובר באותו עניין, אותם הצדדים אבל הנסיבות השתנו.
 
מדוע ישנה חשיבות "לאותם הצדדים"? אם ניתנה פסיקת מזונות אבל הילדים לא היו צד להליך אלא רק ההורים, הילדים יכולים להגיש תביעה עצמאית למזונות. זו תביעה עצמאית ושונה. זה לא שמדובר בהגדלת הסכום\ הקטנתו.
 
כאשר מוגשת תביעה בשם הילדים זו תביעה עצמאית. המשמעות היא פרוצדוראלית ומהותית.
 
מבחינה פרוצדוראלית- הם לא כפופים לסמכות. הם יכולים לפנות איזה ערכאה שהם רוצים (הילדים, או האם בשם הילדים); מבחינה מהותית- אין צורך בשינוי נסיבות. אם כבר ניתנה פסיקה בתביעה של הילדים.  כדי לקבל פסיקה חדשה הם יאלצו להראות שינוי נסיבות. בתביעה העצמאית הראשונית אין צורך להוכיח שינוי נסיבות.
 

כיצד ניתן למנוע תביעה עצאית מאוחרת על-ידי הילדים?

 
מבקשים להכניס אותם כצד להליך (החוק מאפשר מתן הסכמה בשם הילדים לכך שיצטרפו כצד להליך). ברגע שהילדים הם צד לתביעה, לא ניתן להגיש תביעה עצמאית בשמם. אבל, כאן לא סוף פסוק!
 
בפסק-דין סימה לוי, בית-המשפט קבע את התנאים "לסמכות הנמשכת". עד עתה דברנו על התנאי הראשון (ששואל מי הצדדים להליך) וכעת מתווסף לו התנאי השני- "שבית-המשפט דן ופסק בעניין".
 
כלומר, אם ההורים הגיעו לבית-המשפט בבקשה שיאושר הסכם ביניהם המסדיר דבר-מה הנוגע לילדים לאחר הגירושין- הרי שכל שבית-המשפט עשה זה "רק לאשר" את ההסכם, הוא לא דן ופסק בעניין. במצב כזה, בית-המשפט לא רוכש סמכות נמשכת. המשמעות היא שניתן לפנות לערכאה אחרת.
 

נתרגם למציאות

 
בני זוג פונים לבית-הדין הרבני בבקשה שיאשר הסכם הנחתם ביניהם לעקבות הגירושין. ההסכם מסדיר מזונות ילדים ומשמורת ילדים. בית-הדין "רק" מאשר. לכן, בית-הדין לא "דן" ולא רוכש סמכות נמשכת.
 
אם וכאשר ישתנו הנסיבות ובני-הזוג ירצו לפנות לערכאה על-מנת לדון מחדש במזונות- לא יהיו חייבים לפנות לבית-הדין הרבני אלא יוכלו לפנות לערכאה אחרת: בית-המשפט לענייני משפחה. 
 

נכתב על-ידי: מערכת האתר

שאלות על המאמר? מוזמנים לשאול בפורום גירושין

 

שאל בפורום

מענה משפטי מקצועי ומהיר, קבלו תשובות בדוא”ל ללא עיכוב

ליצירת קשר עם עו"ד דיני משפחה

עורכי דין מובילים - גירושין

עו"ד אריה לרנר
עו"ד אריה לרנר

"המשרד מציע פתרונות משפטיים ברמה גבוהה, תוך התאמה מלאה לצרכיו של הלקוח ובהתאם לנסיבות המקרה..."

ריקי אופק אבן צור
עו"ד ריקי אופק אבן צור

משרד עורכת הדין ריקי אופק מציע שירותי משרד בתחומים של -פשיטות רגל ייצוג חייבים,פירוקי חברות,דיני משפחה ודיני עיזבונות.

עו"ד סימיה ויצמן
עו"ד סימיה ויצמן

"ניסיון עשיר בטיפול וייצוג בתחום דיני המשפחה והגירושין, ברגישות ובמקצועיות חסרת פשרות..."

דרור הראל
עו"ד דרור הראל

מתמחה במשפט אזרחי ומסחרי, חוזים, תביעות כספיות, עסקים וחברות, ייעוץ משפטי ליזמים וסטארטאפים, דיני אינטרנט, צוואות וירושות.

עו"ד עודד פסקל

מנהל משרד התחום דיני משפחה , הסכמי ממון , הסכמי גירושין מורכבים , ירושות צוואות ועוד. צוות המשרד ישמח להעניק ייעוץ וליווי מקצועי בכל שלבי התהליך

יניב בוקר
עו"ד יניב בוקר

"מתמחה בדיני משפחה בכלל ובהליכי גירושין בפרט. מוזמנים לשוחח עימי לקבלת האסטרטגיה המשפטית הנכונה עבורכם...".

עו"ד דניאל הומיונפר
עו"ד דניאל הומיונפר

"מתמחה בתחום הגירושין והגישור, ועוסק בין היתר בתיקים בעלי מורכבות משפטית גבוהה, בסבלנות רבה, זמינות ושקיפות מלאה בכל צעד וצעד בדרך..."

עו"ד משה פרץ
עו"ד משה פרץ

"ליווי לכל אורך ההליך המשפטי אל מול הגורמים הרלוונטיים תוך דגש על מתן יחס אישי ומקצועי..."

עו"ד חיה לזר נוטקין

"אני מאמינה כי יש להתחיל טיפול בתיק משפטי בתחום דיני המשפחה על ידי למידה ובניית אסטרטגיה שמתאימה לאותו לקוח ולאותו מקרה"

עוד עו"ד מובילים בתחום דיני משפחה