סגור

מצא עורך דין :

קטגוריה
תחום עיסוק
בחר איזור
בחר עיר

חובות וזכויות הנשים בגירושין ובנישואין

נשים יקרות, הידעתן? מלבד זכויותיכן במסגרת הנישואין, ישנם גם חובות בהם אתן צריכות לעמוד. מה אומר פסק הדין החדש?

חובות וזכויות הנשים בגירושין ובנישואין
25/11/2013 | 10:54 | מאת: מערכת אתר iLaw |
שאלה מרכזית המאפיינת את הישראלי המצוי, בין אם גבר או אישה היא "מה מגיע לי?" מגיל צעיר ילדינו לומדים לענות במילה "זכותי" על השאלה מדוע הם נוהגים באופן מסוים. השאלה הזו מקבלת משנה תוקף בכל הנוגע להליך הגירושין המורכב והסבוך במדינת ישראל ולמעשה, השאלה היא מה זכויות וחובות האישה במהלך הנישואין ובעת הגירושין?
 
 
 
 
 

"קרב המזונות"

 
כידוע, אחד ה"קרבות" המרכזיים סביב נושא גירושין זכויות אישה הוא בשאלת המזונות- כמה ולמה. לפי המשפט העברי קיימות מספר "עילות קיזוז" אשר יצדיקו הפחתה ממזונות האישה. העילות הללו נגזרות מזכויות וחובות האישה בעת הנישואין והגירושין.
 
כנגד זכותה של אישה למזונות לקראת הליך הגירושין, יטען בעלה- "מעשי ידיה כנגד מזונותיה". מה המשמעות של "מעשי ידיה"? כדי שאישה תממש את זכותה למזונות היא חייבת במלאכות שונות: ראשית, מלאכות חיבה (לרחוץ את רגליו של בעלה, להציע את מיטתו, למזוג את כוסו וכד'). היקף החובות נקבע "לפי המקובל" וכיום, חובות אלו לא מהוות גורם שעלול לפגוע בזכויות האישה בנישואין או בגירושין. 
 
שנית, "מלאכות הבית" (לכבס, לבשל ועוד). גם אלו נקבעות "לפי המקובל". בפועל, בעל שינסה לטעון בפני בית-המשפט לענייני-משפחה שאשתו לא מכבסת או מבשלת ולכן, יש לקזז מזכותה ואף לפטור ממזונות לקראת הגירושין, לא יזכה להתייחסות רצינית של ממש. ולבסוף, וכאן עיקר המחלוקת- האם אישה חייבת "במלאכות רווח"? לצאת לעבוד ולהרוויח פרנסה.
 

כיצד זכויות הנשים קשורות למשפט העברי?

 
הכלל הוא "מעשי ידיה כנגד מזונותיה". כלומר, לפי ההלכה הזכות למזונות היא של האישה. במובן זה, הגבר לא יכול "לוותר בשמה". אין לו הכוח לקבוע כי הוא "מוחל לה" על הצורך לצאת ולעבוד- "מלאכותיה" ולכן הוא לא ישלם לה מזונות. אולם, האישה יכולה לומר "איני עושה ואיני ניזונה"- כלומר, אני לא עובדת ולכן אני מוותרת על זכותי כאישה למזונות במהלך הנישואין ועד הגירושין.
 
בפועל, עד שנות ה-90 שררה בסוגיית גירושין בישראל הזכויות של האישה, התפיסה כי אישה שלא יוצאת לעבוד לא באמת מוותרת על זכותה למזונות עד הגירושין. ואין בכך אמירה של "איני עושה ואיני ניזונה". אולם, יש להדגיש כי נוצר פרדוקס לפיו אישה שכן עבדה הייתה עשויה להיתקל בטענת הבעל כי מזכותה למזונות עד הגירושין יש לקזז את הכנסותיה (שכן, אם יש לה רווחים מעבודתה מדוע שבעלה ישלם יותר?) נוצר עיוות: אישה שעבדה פגעה בזכותה למזונות.
 
בשנות ה-90, בעקבות פסיקה של בית-הדין הרבני בחיפה, השתנה המצב. פסק-הדין קבע כי אישה חייבת לצאת לעבוד במסגרת "מעשי ידיה". זאת, היות וכאמור כלל החובות והזכויות של האישה עד לגירושין נקבעות לפי המקובל. בית-הדין מצא שהיום מקובל שנשים עובדות. ואיזה עבודה מקובלת, למקרה שתהיתם? מזכירות, פקידות, הוראה.
 
המשמעות המעשית של פסק-דין זה בתחום גירושין זכויות אישה היא שאישה שלא יוצאת לעבוד- לא מקיימת את חובת "מעשי ידיה" וכאילו אמרה "איני ניזונה ואיני עושה"- האישה ויתרה על זכותה למזונות עד הגירושין. אישה כזו, לא תורמת לבית ולא יכולה לתבוע מזונות. למעשה, מחובת הבעל למזונות מקזזים את "פוטנציאל ההשתכרות של האישה"- כמה הייתה מרוויחה לו הייתה עובדת במקצוע "מקובל" (מזכירה, פקידה, מורה). הפגיעה מתרגמת לסכום של כ-3,000 ש"ח.
 

נכתב על-ידי: מערכת האתר

שאלות על המאמר? מוזמנים לשאול בפורום דיני עבודה

 

שאל בפורום

מענה משפטי מקצועי ומהיר, קבלו תשובות בדוא”ל ללא עיכוב

ליצירת קשר עם עו"ד דיני משפחה

עורכי דין מובילים - גירושין

עו"ד סימיה ויצמן
עו"ד סימיה ויצמן

"ניסיון עשיר בטיפול וייצוג בתחום דיני המשפחה והגירושין, ברגישות ובמקצועיות חסרת פשרות..."

עו"ד משה פרץ
עו"ד משה פרץ

"ליווי לכל אורך ההליך המשפטי אל מול הגורמים הרלוונטיים תוך דגש על מתן יחס אישי ומקצועי..."

דרור הראל
עו"ד דרור הראל

מתמחה במשפט אזרחי ומסחרי, חוזים, תביעות כספיות, עסקים וחברות, ייעוץ משפטי ליזמים וסטארטאפים, דיני אינטרנט, צוואות וירושות.

עו"ד חיה לזר נוטקין

"אני מאמינה כי יש להתחיל טיפול בתיק משפטי בתחום דיני המשפחה על ידי למידה ובניית אסטרטגיה שמתאימה לאותו לקוח ולאותו מקרה"

ריקי אופק אבן צור
עו"ד ריקי אופק אבן צור

משרד עורכת הדין ריקי אופק מציע שירותי משרד בתחומים של -פשיטות רגל ייצוג חייבים,פירוקי חברות,דיני משפחה ודיני עיזבונות.

עו"ד דניאל הומיונפר
עו"ד דניאל הומיונפר

"מתמחה בתחום הגירושין והגישור, ועוסק בין היתר בתיקים בעלי מורכבות משפטית גבוהה, בסבלנות רבה, זמינות ושקיפות מלאה בכל צעד וצעד בדרך..."

יניב בוקר
עו"ד יניב בוקר

"מתמחה בדיני משפחה בכלל ובהליכי גירושין בפרט. מוזמנים לשוחח עימי לקבלת האסטרטגיה המשפטית הנכונה עבורכם...".

עו"ד עודד פסקל

מנהל משרד התחום דיני משפחה , הסכמי ממון , הסכמי גירושין מורכבים , ירושות צוואות ועוד. צוות המשרד ישמח להעניק ייעוץ וליווי מקצועי בכל שלבי התהליך

עו"ד אריה לרנר
עו"ד אריה לרנר

"המשרד מציע פתרונות משפטיים ברמה גבוהה, תוך התאמה מלאה לצרכיו של הלקוח ובהתאם לנסיבות המקרה..."

עוד עו"ד מובילים בתחום דיני משפחה