סגור

מצא עורך דין :

קטגוריה
תחום עיסוק
בחר איזור
בחר עיר

דין ילד כדין בן נוער כדין מבוגר?

התייחסות ההליך הפלילי לעבירות המתרחשות על ידי ילדים וקטינים, ומה יש לחוק לומר על כך.

דין ילד כדין בן נוער כדין מבוגר?
06/11/2013 | 19:43 | מאת: מערכת אתר iLaw |
נהוג לחשוב כי ישנו הבדל בהתייחסות שיטת המשפט הישראלית ככלל וענף המשפט הפלילי וההליכים הפליליים בפרט, לעבירות המתרחשות על-ידי קטינים וילדים. והאם באמת כך? ואם כן כיצד ומתי?
 
 
 
 
 
 
 

מיהו "קטין" ולמה ישנה הבחנה?

 
הנחת המוצא של מרבית שיטות המשפט בעולם מבוססת למעשה על הבנה חברתית פשוטה- בגילאים מסוימים אנחנו לא לחלוטין מבינים את המשמעות וההשלכות המעשיות של מעשינו. נוכח תובנה זו קיימות הוראות חוק שונות (לא רק במשפט הפלילי) שנועדו, במידת-מה, "להגן עלינו מעצמינו" עד גיל מסוים.
 
ההגדרה ל"קטין" משתנה בין הוראות חוק אחת לאחרת. למשל, קטין לעניין גיל ההסכמה לקיום יחסי מין הוא (כעיקרון) 14 שנים. "הסכמה" מתחת לגיל זה- איננה הסכמה ועדיין מהווה עבירה פלילית. מאידך, לעניינים אחרים "קטין" הוא מי שגילו פחות מ-18 שנים.
 

ומיהו "מבוגר"- אין דבר כזה. כלומר, כל מי שהוא לא "קטין"- הוא "בגיר"

 
ועכשיו שהבנו מי זה מי- מה התייחסות ההליך הפלילי לעבירות המתרחשות על-ידי "ילדים" וקטינים? יש להדגיש כי הברכה שמברל האב בטקס בר-המצווה "ברוך שפטרני מעונשו של זה" אינה מייצגת את התייחסות ההליך הפלילי לעבירות המבוצעות על ידי ילדים וקטינים! כאמור, גיל "הקטינות" נע בין 12-18 שנים ואולם, ניתן בהחלט להטיל אחריות פלילית על קטין! השאלה היא מה תהיה התייחסות ההליך הפלילי לעבירה שהתרחשה על-ידי קטין בשלב גזר-הדין- הענישה.
 

הקטינים מקבלים "הנחות" ?

 
לרוב, המגמה המתבטאת בהליך הפלילי מבטאת את שאיפת ההליך הפלילי לנקוט בגישה "שיקומית" כאשר מדובר בעבירות המתרחשות על-ידי ילדים וקטינים. ולמה הם "מקבלים הנחות"? ובכן, התקווה היא כי באמצעות הקלה בענישה והימנעות הכנסתו של הקטין "למעגל" בתי-הכליאה השונים, ניתן יהיה להשיבו לדרך הישר. שוב, התפיסה היא כי בגילאים אלו אנו לא לחלוטין מבינים את המשמעות של מעשינו ולא" בוחרים" בהבנה מלאה ללכת בדרך 'עולם הפשע'.
 

חקיקה נפרדת לקטינים

 
התוצאה המעשית לשיטה זו הובילה לדברי חקיקה נפרדים העוסקים בהליכים פליליים של עבירות המתרחשות על-ידי קטינים וילדים- חוק הנוער (טיפול והשגחה) וחוק הנוער (שפיטה ודרכי טיפול). ואם באלו לא די, הרי שחלק מהותי מההליך הפלילי הוא כמובן משטרת ישראל- התייחסות ההליך הפלילי לעבירות המתרחשות על ידי ילדים וקטינים בהיבט זה שונה גם כן. כך, למשל, במידה ומתנהלת חקירה משטרתית בדבר עבירה שהתרחשה על-ידי קטינים, בסמכותם לגנוז את חומרי החקירה בלא רישום ותיעוד. זאת, במטרה להימנע עד כמה שניתן מ"הכנסת שמו של קטין למערכת".
 

לסיכום

 
כמובן את כל האמור חשוב לסייג. שהרי יכולים בהחלט להיות (וגם היו) מצבים של "עבריינים קטינים חוזרים" האם "מגיעה להם" התייחסות שונה ומקלה? לא. ולכן, לשופטי בית המשפט יש שיקול דעת נרחב בטיפול בהליך הפלילי בעניינו של קטין שביצע עבירה וכן, שמורה להם הסמכות להעביר את עניינו של הקטין "לבית משפט רגיל". כך, גם לעניין המשטרה- אמנם נתונה להם נסמכות לגנוז את חומרי החקירה ולשמור על "שמו של הקטין" אך זה לא מחייב אותם לנהוג כך.
 
 
לסיום חשוב לציין כי "היום הקובע" לעניין השאלה האם העבירה התרחשה על-ידי ילדים וקטינים או על-ידי בגירים היא היום בו בוצעה העבירה ולא היום בו מתחיל הטיפול המשטרתי או המשפט.

נכתב על-ידי: מערכת האתר

שאלות על המאמר? מוזמנים לשאול בפורום פלילי

 

שאל בפורום

מענה משפטי מקצועי ומהיר, קבלו תשובות בדוא”ל ללא עיכוב

ליצירת קשר עם עו"ד פלילי

עורכי דין מובילים - משפט פלילי

עו"ד ערן צלניקר

"את המשרד הקמתי במטרה לסייע לאזרח הקטן מול רשויות החוק בהליכים פליליים"

עו"ד יאיר מושיוב

"בכל תיק שבטיפולי בתחום המשפט הפלילי והתעבורה, אני עושה כל שביכולתי לייצג את לקוחותיי נאמנה. אני רואה בייצוג, עוד בשלב המקדמי בתיק, כגון בחקירה משטרתית, חשיבות רבה העשויה לצמצם נזקים"

עוד עו"ד מובילים בתחום פלילי